Reisverslag: Esmee ging interrailen door Scandinavië

• Door Esmee van Dijk
  • 0
Reisverslag: Esmee ging interrailen door Scandinavië

Ambassadeur Esmee van Dijk ging ongeveer twee weken lang interrailen door het prachtige Scandinavië en maakte een reisverslag van haar avonturen.

Lees hier het verhaal dat Esmee schreef over haar voorbereidingen op deze indrukwekkende treinreis en welke backpack ze meenam.

Daar ging ik dan, backpack om, Interrail-ticket in mijn hand, op naar Amsterdam. In Amsterdam zou ik een aantal andere backpackers ontmoeten om vervolgens samen de eerste trein te pakken naar de eerste bestemming van mijn tweeweekse Scandinavië reisavontuur: Aarhus. Ik vond het ontzettend spannend om deze mensen te ontmoeten, maar ik had er ook heel veel zin in!

In Amsterdam waren we met een groep van negen mensen uit heel Europa. Zeven van hen zouden meereizen naar de Deense havenstad Aarhus, waar we met z’n allen een Airbnb hadden gehuurd. Na een lange avond gefeest te hebben op de Amsterdam Gay Pride, en vervolgens een aantal uur gewacht te hebben op het centraal station, pakten we onze eerste trein om 04.58 uur in de ochtend. Ik was moe, had niet geslapen, maar ik kon geen oog dicht doen. Terwijl de zon op kwam, verlieten we Nederland en reden we door Duitsland heen.

Van start in het Deense Aarhus

Na 10 uur reizen kwamen we rond een uur of 15.00 uiteindelijk aan in de op een na grootste stad van Denemarken: Aarhus. Na een hoognodige douche gingen we meteen de stad in. Er was een festival aan de gang waardoor het in de haven erg druk en gezellig was, maar omdat we een hele nacht niet geslapen hadden, gingen we al snel richting bed. Natuurlijk was het daar ook weer veel te gezellig. De volgende dag zijn we naar het kunstmuseum ARoS geweest. Hierna gingen we al snel door naar de volgende bestemming: Kopenhagen.

Free walking tour in Kopenhagen

Vanuit Aarhus was het gelukkig maar drie uurtjes reizen naar Kopenhagen. Ik moet zeggen dat ik écht een fan ben geworden van de treinen in Denemarken, ze zijn netjes, ruim, wifi is snel en zelfs de toiletten waren netjes. In Kopenhagen had ik één avond en één hele dag voordat ik door zou gaan naar Zweden. Een dag niet reizen was wel even fijn voor de afwisseling. In Kopenhagen hebben we een ‘free walking tour’ gedaan en daardoor veel kennis opgedaan over de geschiedenis van Kopenhagen. Deze gratis tours zijn echt aan te raden! Ik heb ze bijna in elke stad gedaan en had daardoor het gevoel dat ik alles had gezien wat ik wilde zien van een stad. Een highlight van de Kopenhagen tour was toch wel het Tivoli Park. Dit is een van de oudste attractieparken in Europa en het bevindt zich midden in de stad. Het was erg gaaf om daar rond te lopen.

Malmö: klein maar fijn

Het Zweedse Malmö was de volgende bestemming. Met 3 anderen hebben we ’s ochtends vroeg de trein gepakt richting Sweden. Malmö is maar 40 minuten met de trein vanaf Kopenhagen. Het is een kleine stad maar wel erg leuk! Helaas lagen alle bezienswaardigheden relatief ver uit elkaar. Daarom kozen we ervoor om elektrische scooters te pakken, wat was dát heerlijk! Het kind in mij kwam echt naar boven. Al snel hierna pakten we de trein richting de hoofdstad van het land: Stockholm. Hier zouden we in totaal drie nachten blijven. We kamen aan rond 10 uur ’s avonds.

Eerste tegenvaller in Stockholm

In Stockholm hadden we de eerste echte tegenvaller van onze reis: het hostel waar we sliepen, was echt een ramp. Slaapzalen met meer dan 15 mensen, geen stopcontacten en weinig frisse lucht. We besloten om de twee resterende nachten in een ander hostel te verblijven. In Stockholm hebben we het vooral lekker rustig aan gedaan. Over drie dagen verspreid hebben we veel rondgelopen (free walking tour natuurlijk), zijn we gaan kajakken, hebben we het ABBA-museum bezocht en nog meer rondgelopen. We waren moe van de eerste week, en dit waren onze laatste dagen samen als gehele groep.

Met z’n vieren op de bank slapen en karaoke in Oslo

We vervolgden onze reis naar Oslo en dit was na Stockholm echt een tegenvaller. Ik vond dat er maar weinig te doen was. Misschien was dat ook zo, omdat we al erg veel hadden gezien in de voorafgaande week. We verbleven in Oslo in een Airbnb en sliepen met z’n vieren op de bank, maar het was erg gezellig. Die avond hebben we good old karaoke gespeeld, en geprobeerd om in elkaars talen te zingen, dat vrijwel onmogelijk was! Om drie uur ’s nachts hebben we nog eten bij de McDonalds gehaald, gewoon omdat het kon (we hadden er gewoon zóóó veel zin in).

Indrukwekkende treinreis en mooie bergtocht in Bergen

De ochtend daarna was het erg vroeg, 07.00 uur ’s ochtends vertrok onze trein richting Bergen. We namen afscheid van een deel van de groep en vervolgden onze reis met z’n drieën. Deze reis was echt de mooiste treinrit van mijn leven en zeker aan te raden. De rit duurt zo’n zeven uur, maar je rijdt continu door het prachtige landschap van Noorwegen. In Bergen hebben we een kort rondje gelopen in dit schattige stadje, maar zijn daarna op tijd gaan slapen. Die McDonalds om drie uur was waarschijnlijk toch niet zo’n goed idee… De dag erna hebben we genoten van een mooie bergtocht. (Wist je dat Bergen omringt wordt door wel zeven bergen!?). De natuur was echt wel heel fijn na al het sightseeën in de steden. Na kort mijn oom en neven gedag gezegd te hebben, die daar toevallig ook op vakantie waren, gingen we terug naar ons hotel.

Afsluiter op bekend terrein: Londen

De volgende ochtend vlogen we met z’n tweeën door naar Londen. Niet omdat dit persé op ons lijstje stond, maar gewoon omdat dit goedkoper was dan direct terugvliegen naar Amsterdam. Doordat we ’s ochtends al vlogen, hadden we twee volle dagen te besteden in Londen. De hoofdstad van Engeland was bekend terrein voor mij en het was daarom heerlijk om even zonder druk de stad te bekijken. In de avond hebben we de musical Wicked meegepakt, mijn favoriete musical. Deze dag hadden we ook mooi weer - helaas was het in Oslo en Bergen erg regenachtig - maar hier konden we gewoon weer in een T-shirt over straat.

De laatste dag was pittig: het regende, ik had spierpijn van het dragen van mijn tas, de kluisjes waren duur en we waren erg moe. Wel hebben we alsnog een heel stuk langs de Theems gelopen met onze backpack op. Ik was blij toen ik in de trein zat terug naar Amsterdam. Het was echt mooi geweest. Eenmaal terug besefte ik hoeveel ik had meegemaakt, gezien en genoten in zo’n korte tijd, en dat ik eigenlijk nog helemaal niet terug naar huis wilde. Maar goed: ik was weer thuis. Thuis besefte ik ook dat ik bepaalde dingen achteraf gezien anders gedaan zou hebben en bepaalde dingen die belangrijk voor mij zijn geweest.

Tot slot: Interrail-tips en reisplanning ter illustratie

Om dit mooie verhaal af te sluiten, wil ik jullie nog graag voorzien van een aantal tips voor als je gaat interrailen:

• Neem rust. Een dag dat je niks hoeft of een dag extra in een stad, zoals wij deden in Stockholm.
  • Reserveer áltijd je stoel in een trein, dit voorkomt dat je een reis van 7 uur moet doorbrengen in het treincafé of op de grond in een tussenstuk.
  • Gebruik je tijd in de trein om uit te zoeken wat je wil doen in de volgende stad en maak voor jezelf een top drie. Zo voorkom je een teleurstelling omdat je niet alles kon zien wat je wilde zien.
  • Sta open voor veranderingen, hou je niet vast aan je originele planning, maar wees flexibel. Juist dan ontstaan de leukste herinneringen.
  • Wissel hoofdsteden af met natuur en kleinere steden, zo krijg je een bredere indruk van het land.

Tot slot wil ik nog mijn reisplanning van waar ik ben geweest en het aantal dagen met jullie delen, ter illustratie:

1-3 augustus              Amsterdam, Nederland

3-4 augustus              Aarhus, Denenmarken

4-6 augustus              Kopenhagen, Denenmarken

6 augustus (dagtrip)   Malmö, Zweden

6-9 augustus              Stockholm, Zweden

9-11 augustus            Oslo, Noorwegen

11-13 augustus          Bergen, Noorwegen

13-14 augustus          London, Verenigd Koninkrijk

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn reisverslag te lezen, voor vragen kunnen jullie mij altijd benaderen via Instagram (esmeevxndijk).