Patagonië; de W-trekking in Nationaal ParkTorres del Paine! #reisverslag

Tom Lalieu reisde samen met een vriend 6 weken lang door Chili en Argentinië. Een van Toms hoogtepunten was de prachtige W-trekkingstocht in Torres del Paine in Patagonië! Lees in zijn reisverslag over zijn indrukken en ervaringen tijdens deze vierdaagse hike.

Afgelopen weken had ik de luxe om samen met een goede kameraad een reis van anderhalve maand te mogen maken door Chili en Argentinië. We zijn van de Chileense hoofdstad Santiago (met een 4x4 Jeep met daktent) naar het zuiden gereden via het vulkanen- en merengebied, door Patagonië tot aan Ushuaia. Onderdeel, en zeker één van de hoogtepunten, was de W-trekking in Torres del Paine! In dit reisverslag neem ik je mee naar deze bekende en prachtige hike én lees je vooral over onze belevingen...

Dag 1: Hotel Lago Grey - Ferry - Camping Lago Grey - Kayak Grey Glacier

Vandaag ging ons Torres del Paine-avontuur dan eindelijk echt beginnen! Hier keken we al maanden naar uit. Al vanaf het eerste moment toen we onze plannen smeedden voor onze reis. En nu was het dan dus eindelijk zo ver. We hadden de route en overnachtingen al maanden geleden vastgelegd, omdat de campings vaak al snel volgeboekt zijn. We kozen ervoor om vanuit de westkant (Camping Grey) te starten en in vier dagen naar de oostkant (Camping Central/Refugio las Torres) te wandelen, en dit zo back-to-basic mogelijk te doen. Dat wil zeggen: backpack op de rug, slapen in een tentje en eigen eten voor vier dagen meenemen.

Omdat we vanuit de oostkant begonnen, stapten we vandaag vanuit Hotel Lago Grey op de ferry om de oversteek naar Camping Grey te maken. De bootvaart bleek uiteindelijk gelukkig geen 3 uur te duren, zoals we in eerste instantie dachten, maar slechts 45 minuten. De 3 uur was uitgetrokken voor de hele tour (naar Grey Glacier en terug naar het hotel) en wij hoefden alleen gedropt te worden bij Camping Grey. Zodoende hadden we ineens tijd zat! Nadat we ingecheckt hadden op de camping, een tentje toegewezen hadden gekregen en onze spullen erin gedropt hadden, zijn we eerst even lekker in het zonnetje gaan zitten met een heerlijk Austral biertje om weer tot ‘rust’ te komen ;-).

Voorafje: slalommend kajakken tussen de ijsrotsen

Omdat we dus meer tijd hadden dan gepland, konden we nog even een stukje hiken voordat we om 17.00 uur gingen kajakken naar de Grey Glacier. Na een uitgebreide uitleg - waardoor je bijna bang wordt om nog te gaan - gingen we eindelijk het water op. Toch een bijzondere ervaring, kajakken tussen afgebroken ijsrotsen van de gletsjer. Het is iedere keer weer een verrassing hoe de ijsblokken drijven, want ze zijn constant in beweging. We hadden geluk dat we er tussendoor konden bewegen en tot voor de gletsjer konden komen. De gletsjer is dan weliswaar niet zo mooi als de Perito Moreno, waar we de dag ervoor waren geweest, maar ondanks dat nog steeds erg indrukwekkend en mooi! En de kleuren en vormen van de ijsblokken, fantastisch! De een nog blauwer dan de ander, de ander nog groter dan de een. Heel speciaal om daartussen te slalommen met een kajak!

We kwamen erachter dat deze camping een kantine had waar je goed kon eten. Dat kwam best goed uit, want we hadden als grote eters enige twijfels of we wel voldoende eten meegenomen hadden.  Daarom besloten we om vandaag, als soort van laatste avondmaal voor 'een goede start', nog een keer goed te bunkeren in de kantine. Het eten smaakte erg goed en het was leuk om te zien dat de grote kantine vol met hikers zat. Sommigen waren inmiddels aan het eind van hun route gekomen en anderen gingen net starten. Maar allemaal met eenzelfde doel: het fantastische Torres del Paine ervaren!

De komende dagen gaat het pas echt beginnen en staat ons nog heel wat fantastisch te wachten. Vandaar dat we toch maar op tijd naar bed gingen. Even de accu volladen en dan morgen er tegenaan! Buenas noches!

Dag 2: Camping Grey - Paine Grande - Camping Francés

We hadden heerlijk geslapen; een goed begin van de dag en goed begin van de 4-daagse W-trekking! Gisteren waren we dus al aangekomen in het park en gaan kajakken, maar vandaag was de eerste dag dat we echt gingen hiken. Vanuit Camping Grey via Paine Grande naar Camping Francés.

Daar gingen we dan, met onze backpack op de rug, klaar voor een nieuw avontuur: het Torres del Paine-avontuur! We hadden al enige training achter de rug middels het lopen van eerdere hikes, maar nog niet eerder met al ons hebben en houden op onze rug. We hadden tenslotte aardig wat gewicht bij aan eten, kleren en slaapspullen voor vijf dagen. Dankzij ons zeer goed ontwikkelde gevoel voor gewicht inschatten, dankzij het afwegen van gehakt op precies 500gr in de afgelopen weken, durven we een zeer nauwkeurige schatting te doen van het gewicht van onze rugzakken op ongeveer: 11,7kg per backpack. Dat gewicht moesten we dus de hele route meesjouwen op onze rug..

Op pad met de Osprey Stratos 34l wandelrugzak met daarin de Osprey Hydraulics 2l drinkzak van backpackspullen.nl!

Van meren, bossen, bergen tot gletsjers en sneeuw

Vrijwel de gehele dag hebben we het droog gehouden, met hier en daar enkele druppeltjes, maar gelukkig liet ook de zon zich af en toe zien. Onderweg werden we beloond met een mooi uitzicht op de Grey Glacier. Landschappen bleven variëren van meren, bossen, bergen, gletjers, tot sneeuw en zon. Zo liepen we vandaag door een stuk bos dat waarschijnlijk ooit is afgebrand. Alleen maar witte takken, stammen en bomen met tussendoor hier en daar een gletsjerriviertje. Op de achtergrond zagen we de indrukwekkende toppen van de Paine Grande berg.

Na deze mooie hike van 22km, met een stijging van 601 hoogtemeters, kwamen we goed op tijd aan op camping Francés. Hier kregen we weer een tentje toegewezen en genoten we natuurlijk direct van wederom een heerlijk.....blikje cola! Nee nee geen pilsje, die kwam daarna pas, eerst de suikers aanvullen ;-).

‘s Avonds nog even het zweet en zand van ons afgespoeld, een heerlijk avondmaal gekookt (soep, brood, noodles) en aan het eind van de dag toch dat pilsje gedronken, op een bankje met uitzicht op het meer. Ook toen kwam de zon nog even lekker tevoorschijn! Al met al, een prima eerste dag van ons Torres-avontuur. Het tentje is trouwens wel iets kleiner dan we gewend waren. Het was namelijk letterlijk passen en meten om samen tussen al onze spullen in dat tentje te slapen.

Oja, bijna vergeten, we hebben deze eerste dag ook nog een lawine gezien! Nee, niet de lawineboys maar een echte sneeuwlawine!

Even afchecken van onze bucketlist:

• een sneeuwlawine zien én overleven..

Dag 3: Camping Francés - Francés Valley - Britanico Lookout - Camping Francés

Vandaag op de planning: een hike vanuit Camping Francés via de Francés Valley naar de Britanico Lookout, het middelste streepje omhoog van de W, en dan terug naar Camping Francés.

We begonnen de dag vroeg met een snel ontbijt en het klaarmaken van de lunch. Tijdens het inpakken van onze tas voor de derde dag - we slapen vanavond nogmaals op dezelfde camping en kunnen dus een aantal spullen in de tent achterlaten - kregen we bezoek van wederom een nieuw vriendje: een spin van 8 cm doorsnee.

De hike van vandaag was iets korter dan gisteren. Vandaag zouden we 7,5km heen en 7,5km teruglopen, maar klommen we wel meer. Een mooie route slingerend langs en over de rivier waardoor we afwisselend uitzicht hadden op mooie bergpartijen en over de woeste rivier met gletsjerwater. Afwisselend met het lopen door mooie stukken groen bos. Bij het uitzichtpunt Britanico (einddoel van de hike) gingen we er even goed voor zitten en lunchen. Ons motto hier was: lunchen met een view! En wat een uitzicht was het! Aan de ene kant zie je de Paine Grande (3050m.), Cerro Castilo en de Cerro Catedral. Aan de andere kant Cerro Mascara, Hoja en Espada. Achter je Cerro Fortaleza (2800m.) en voor je kijk je over de Francés Valley waar je zojuist doorheen gelopen bent. Indrukwekkend!

Rond 15.00 waren we weer terug en hadden we er weer een prima 16km (stijging: 658 hoogtemeters) opzitten. Even een pilsje pakken, domino spelen, genieten van de zon, nog even lekker koken (noodles, soep en brood) en even lekker douchen en okeeee...nog éven een laatste biertje pakken bij de minimarket. Daar raakte we aan de praat met Porochat, een meid uit Canada. En voor we het wisten kwamen er langzaam meer mensen bij, werden er flessen rode wijn gekocht en werd het uiteindelijk nog erg (lees: te) gezellig. Dus niet op tijd naar bed, wel op tijd opstaan en morgen evengoed weer de nodige kilometers afleggen! Tja, ‘s avonds een vent, ‘s ochtends een vent!

Met onze nieuwe vrienden hebben we 'een soort van' afgesproken om de nightwalk te doen naar ‘de base’ oftewel Torres del Paine, zodat we Torres zien bij zonsopgang! Schijnt fantastisch te zijn, maar is wel afhankelijk van het weer. Dat wordt dus last minute besluiten...

Voor nu: buenas noches!

Dag 4: Camping Francés - Nordernskjöld Lake - Camping Central

Vandaag liepen we vanuit camping Francés naar Camping Central, via Nordernskjöld Lake. Dit was een iets gemakkelijkere trail. Dezelfde afstand in kilometers als gisteren, maar minder hoogtemeters. We liepen op vlakker terrein langs het meer. Hierbij genoten we van een constant uitzicht op het meer aan de rechterzijde en de nog altijd indrukwekkende bergen aan de linkerzijde. Ook dit was weer een mooie wandelroute met verschillende leuke bruggetjes en mooie natuur.

Toen we aankwamen op de camping, na 16,5km (stijging: 437m.) waren de imposante granieten rotsen voor het eerst te zien en hebben we al even onze kameraad Torres kunnen begroeten: Ola! Maar morgen gaan we hem natuurlijk even in levende lijven begroeten ;-).

's Nachts hiken (na twee uurtje slaap) voor zonsopkomst Torres

In het restaurant/bar kwamen we onze nieuwe vrienden van de dag ervoor tegen en hebben we nog even gezellig samen een paar cervecas gedronken. Ondertussen kwamen er weer wat andere mensen bijzitten, toevallig allemaal uit de VS, en ontstond het idee om de hike niet morgen overdag, maar vannacht te doen. Dat idee hadden we eerder al besproken, maar toen twijfelden we nog. Nu was de knoop doorgehakt. Op deze manier zullen we er op tijd zijn om de zonsopgang te zien. Dit schijnt erg indrukwekkend te zijn, omdat de granieten rotspartijen dan van kleur veranderen, van grijs naar oranje.

Dat afgesproken te hebben, besloten we na nog een paar pintjes en kaartspellen om toch maar eens naar bed te gaan. Zo konden we in ieder geval nog een paar uurtjes slapen (lees: 2 uur), voordat we om 01.15(!) vertrokken.

We beseften tegelijkertijd dat het nog onbekend was hoe we na de W-trek volbracht te hebben, terugkomen naar de andere kant van het park, naar Pablo, onze auto. Maar ach, dat is een zorg voor morgen!

Nacht 4: Torres del Paine @ Sunrise

Zoals gisteren afgesproken, gingen we deze nacht de hike naar de ‘base’ Torres del Paine maken om daar de zonsopgang te kunnen zien. Om 01.20 vertrokken we uiteindelijk met een groep van zeven personen: Lauren & Roos (Pensilvania), Poroshat (Vancouver), Hannah (Liverpool), Deepak (Londen) en wij..

Met allemaal een hoofdlampje op ons hoofd, laagjes laagjes en nog eens laagjes, een muts en handschoenen waren we er helemaal klaar voor! Klaar voor de hike van 11 kilometer omhoog lopen en klimmen in het donker. Toch wel een beetje spanning, maar vooral vol adrenaline!

De laatste kilometer was steil omhoog klimmen, toch even wat verzuring in de beentjes, maar de rest viel eigenlijk reuze mee. Wel aardig wat hoogtemeters, maar technisch niet zo moeilijk, waardoor het allemaal vrij vlot verliep. Zo vlot zelfs, dat we een half uur voor zonsopgang al boven waren en moesten wachten. Brrr, koud! Ja, nu begrepen we wat men bedoelde met ‘een snijdende koude wind’ en ‘zorg dat je voldoende laagjes aandoet’ in Patagonië. Het mag dan wel zomer zijn hier maar zelfs voor de Nederlandse winter is dit koud, het sneeuwde zelfs even! Sneeuw in de zomer!

Prachtige zonsopkomst op de granieten rotspartijen

Maar ondanks de kou was het absoluut de moeite waard! De Torres del Paine zijn granieten rotspartijen van 2800m hoog, die bijna 2 kilometer boven het (berg)meer uittorenen. Door de zonsopkomst veranderen de kleuren: van (donker)blauw naar grijs, naar blauw/groenig en dan naar oranje, erg mooi!

Door de aanhoudende snijdende kou was het na een uur wel mooi geweest en besloten we weer terug te lopen. Halverwege bevond zich nog een camping waar we met een biertje en een wijntje op deze prachtige ervaring geproost hebben (het was tenslotte al acht uur ‘s morgens!). Nadat we toast en scrambled eggs ontbeten hadden, liepen we vervolgens door terug naar de camping. Na 23 kilometer hiken (stijging: 1428 meter) waren we een ervaring rijker om nooit meer te vergeten!

Dag 5: Camping Central - Hotel Lago Grey

Na dit avontuur zat voor ons allen het Torres del Paine-avontuur erop. Sommigen hebben de O-trek gedaan, sommigen de W-trek, maar we waren het er allemaal over eens: wat een prachtige belevenis! Voor de rest was het ook meteen het einde van hun vakantie. Voor ons het einde van Patagonië, maar wel nog 10 dagen genieten van het vervolg van onze reis.

Ondanks dat we elkaar allemaal pas 1 of 2 dagen kenden, voelde het toch alsof we de hele week met elkaar gelopen hadden. Iedereen was er met hetzelfde doel, dezelfde gedachte en dezelfde insteek. Je loopt uren met elkaar of drinkt een pilsje met elkaar, er ontstaat toch een bepaalde band. Maar er is een tijd van komen en gaan, en zodoende ging gedurende de ochtend en middag iedereen weer zijn of haar eigen weg en namen we afscheid van elkaar. Dit was toch een beetje raar.

Terugkijkend op de 4-daagse W-circuit Torres del Paine: schitterend en meer dan de moeite waard. Eén van de, en misschien wel hét hoogtepunt van de reis!

Tom ging op pad met de Osprey Stratos 34l wandelrugzak met daarin de Osprey Hydraulics 2l drinkzak  van backpackspullen.nl!

Ga jij zelf bijna op reis en wil je onze volgende ambassadeur worden? Meld je dan hier aan!

Backpackspullen.nl is de webshop voor echte backpackers! Wij reizen zelf de hele wereld over en gebruiken onze kennis om jou aan de beste en scherpst geprijsde reisspullen te helpen.